De diensten Burgerzaken worden meer en meer geconfronteerd met fraude: documentenfraude, identiteitsfraude, valse documenten en zelfs met lookalike-fraude.
Recente communicatie van DVZ met als titel 'Aandacht voor valse EU paspoorten' waaruit blijkt dat er valse EU paspoorten in omloop zijn die gebruikt worden door derdelanders, toont dit aan. Verder verwijst DVZ naar het belang van de toepassing van de omzendbrief 'Europa': "Het is een duidelijk signaal dat het opsporen van valse documenten en identiteitsfraude noodzakelijk is. Een eerste check dient al te gebeuren op niveau van de gemeente."
Hoe valse documenten doorgeven?
Jaarlijks wordt bij Vanden Broele de opleiding 'Documentenfraude detecteren' (8 en 22 februari 2024 - klik hier voor meer info) georganiseerd door Brecht Peeters waarin hij een workshop met echte 'valse' voorbeelden geeft over het herkennen van valse of vervalste documenten. Maar hoe moet u als lokaal bestuur correct valse documenten bezorgen aan de bevoegde dienst?
Brecht Peeters is werkzaam bij de Centrale Dienst voor de Bestrijding van de Valsheden (CDBV) van de Federale Gerechtelijke Politie en vat de correcte werkwijze samen in dit document. Het document bevat een handig schema met de procedure die moet gevolgd worden bij ernstige aanwijzingen van identeitsfraude.