Hoe valse documenten correct doorgeven?

Terug naar het overzicht Hoe valse documenten correct doorgeven?

Datum: maandag 11 januari 2021

Auteur(s): Brecht Peeters

De diensten Burgerzaken worden meer en meer geconfronteerd met identiteitsfraude en valse documenten. Eind vorig jaar publiceerde GemCom een nota over fraude met o.a. valse identiteitskaarten en werd de vernieuwde eID aangepast in het kader van de extra bescherming tegen identiteitsfraude, volgens de Europese richtlijnen. Een duidelijk signaal dat het opsporen van valse documenten en identiteitsfraude noodzakelijk is. 

Document - Hoe valse documenten doorgeven?

Brecht Peeters licht in dit document beknopt toe hoe u valse documenten moet doorgeven wanneer u ermee in aanraking komt. Het document bevat een handig schema met de procedure die moet gevolgd worden bij ernstige aanwijzingen van identeitsfraude. Brecht Peeters is werkzaam bij de Centrale Dienst voor de Bestrijding van de Valsheden (CDBV) van de Federale Gerechtelijke Politie en komt dagelijks in aanraking met valse documenten.

Opleiding - Documentenfraude detecteren

Maar hoe herkent u valse of vervalste identiteitsdocumenten? Wat kan alarmbellen doen afgaan bij een controle van de identiteit van een burger? Vorig jaar gaf Brecht Peeters een opleiding 'Documentenfraude detecteren'. Wegens groot succes en het actuele thema herhalen we dit najaar deze opleiding. Klik hier voor meer info.


Gerelateerde content