OranjeConnect is een online bibliotheek van Vanden Broele

De N-kaart en het wachtregister

De "kaart voor klein grensverkeer voor begunstigden van het terugtrekkingsakkoord", beter bekend als de "N-kaart", is de verblijfstitel die wordt afgegeven aan burgers van het Verenigd Koninkrijk die hun recht als grensarbeider op het Belgische grondgebied hebben uitgeoefend vóór 31 december 2020 (einde van de overgangsperiode) en die hun recht daarna blijven uitoefenen (hierna "begunstigden van het terugtrekkingsakkoord" genoemd). Kort gezegd, de N-kaart voor de "Brexit"-grensarbeiders.

Register 12 "Brexit" van het wachtregister

De N-kaart gaat samen met een vermelding/registratie in het wachtregister "Brexit". Deze vermelding was tot op heden nog niet mogelijk, maar de omzendbrief van 30 mei 2023 laat de lokale besturen weten dat het binnenkort mogelijk wordt om deze groep in te schrijven in het Rijksregister. Er wordt een nieuwe code 12 gecreëerd onder het IT 210. Deze code zal in productie gaan vanaf 9 juni 2023 en vanaf dan zullen de gegevens voor op de N-kaart beschikbaar zijn in het Rijksregister.

De omzendbrief verduidelijkt verder nog hoe de inschrijving van deze bevolkingsgroep in het wachtregister precies moet gebeuren.

N-kaart

De N-kaart was nog niet in omloop, maar de omzendbrief deelt ons eveneens mee dat de uitreiking ervan van start zal gaan op 19 juni 2023.

De N-kaart is 5 jaar geldig en een aanvraag tot vernieuwing moet ingediend worden bij het lokaal bestuur van de gemeente waar de desbetreffende persoon tewerkgesteld is, tussen de 30ste en de 40ste dag vóór de vervaldatum van de kaart. Voor meer informatie over de voorwaarden tot vernieuwing en aanvraag van de N-kaart verwijzen we naar de publicatie Vreemdelingenkaarten op OranjeConnect.

Koninklijk besluit

Op 9 juni 2023 verscheen eveneens een verduidelijkend koninklijk besluit van 9 mei 2022. Dit koninklijk besluit:

  • beschrijft de procedure voor de registratie van Britse onderdanen, grensarbeiders en begunstigden van het terugtrekkingsakkoord in het wachtregister;
  • bepaalt welke informatie met betrekking tot de betrokken personen in het wachtregister wordt opgenomen;
  • bepaalt in welke gevallen belanghebbenden uit het wachtregister worden geschrapt;
  • herhaalt het beginsel van de toegang tot de persoonsgegevens;
  • en wijzigt de lijst van de verblijfsredenen betreffende de bijzondere informatie (vreemdelingen) die in het IT 202 zijn geregistreerd.
Deel deze update via LinkedIn
Deel deze update via Facebook
Deel deze update via Twitter
Deel deze update via e-mail

Al onze nieuwsberichten in uw mailbox?

Schrijf u in op onze gratis nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuwe regelgeving, relevante actualiteit, niet te missen opleidingen en studiedagen, ...