OranjeConnect is een online bibliotheek van Vanden Broele

COVID-19: Wat te doen bij het overlijden van een patiënt?

We kregen via de helpdesk van OranjeConnect deze vraag binnen:

Wat als een patiënt met COVID-19 overleden is en de familie wil overgaan tot crematie. Moet er nog steeds een controlearts* gestuurd worden door de gemeente? En wat met het uithalen van een pacemaker, als deze nog aanwezig is?

Vanaf 1 april heeft de Vlaamse Regering beslist dat er geen controlearts meer moet aangesteld worden. Lees hier de update van deze tijdelijke maatregelen. Wat betreft de pacemaker, zijn er op vandaag geen onderrichttingen dat deze niet zou moeten verwijderd worden. 

Sciensano (https://www.sciensano) heeft volgende informatie verstrekt: 

De aanbevelingen inzake persoonlijke beschermingsmiddelen is ook van toepassing voor deze handeling (verwijdering pacemaker) buiten het kader van autopsie

In elk geval: 

  • Voor het overbrengen van het lichaam wordt een volledig gesloten lijkzak gebruikt. Diegenen die de handelingen met het lichaam uitvoeren moeten volledige persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM) gebruiken: chirurgisch masker, handschoenen, schort en bril. 
  • Indien enkel vaststellen van het overlijden: masker en handschoenen volstaan.
  • Indien pacemaker te verwijderen: chirurgisch masker, handschoenen, schort en bril.

Details over de procedure voor het beheer van een overlijden van een patiënt met COVID-19: zie https://epidemio.wiv-isp.be/ID/Documents/Covid19/COVID-19_procedure_deaths_NL.pdf 

Best practice: bij overlijdens in het ziekenhuis zou het simpeler zijn indien de tweede vaststelling* onmiddellijk ter plaatse zou kunnen gebeuren om het besmettingsgevaar te beperken. Ziekenhuizen zijn beter uitgerust om grondige ontsmettingen van de ruimte te doen dan begrafenisondernemers.

 

In aanvulling hiervan raadt onze auteur Martine Verbeek, experte lijkbezorging en begraafplaatsen, de gemeentebesturen die hieromtrent vragen hebben, aan contact op te nemen met de provinciale gezondheidsdienst. Zij zouden, in principe, onderrichtingen in dit verband moeten hebben. Meestal gaat het hier over de preventiemaatregelen bij besmettelijke ziekten. 

Richtlijnen inzake COVID-19

Hieronder geven we 2 richtlijnen mee van de overheid:

  • De richtlijn van het Agentschap Zorg & Gezondheid: “Wat te doen bij een overlijden van een patiënt?” van 13 maart 2020

Deze richtlijn werd opgemaakt om te bepalen hoe wordt omgegaan met de lichamen van mensen die gestorven zijn aan COVID-19.

  • De richtlijn van het Agentschap Binnenlands Bestuur: “Voorlopige richtlijnen voor begrafenisondernemers inzake het beheersen van infectierisico's bij de behandeling van overledenen met bevestigde COVID-19-besmetting” van 13 maart 2020

Naast de specifieke richtlijnen voor de begrafenisondernemers vermeldt deze richtlijn dat in het kader van het Coronavirus, het noodzakelijk is dat de gemeentebesturen de aangifte van overlijden op een digitale wijze aangeven. De gemeenten die niet via bestaande digitale platformen werken, kunnen dit via mail doen. De documenten worden gescand en moeten via pdf worden overgemaakt.

Nog vragen?

Hebt u nog vragen over dit specifieke onderwerp? Stel ze ons via ask@vdbconnect.be en onze experten bezorgen u een antwoord.

Deel deze update via LinkedIn
Deel deze update via Facebook
Deel deze update via Twitter
Deel deze update via e-mail

Al onze nieuwsberichten in uw mailbox?

Schrijf u in op onze gratis nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuwe regelgeving, relevante actualiteit, niet te missen opleidingen en studiedagen, ...